Téma: Optimalizace webu

Video: A/B testování v praxi

Jak jistě víte, pořádáme pravidelně setkání Web Analytics Wednesday (WAW), na kterém se potkávají lidé spjatí s analytikou na webu – od kovaných analytiků, přes grafiky až po marketéry. Tentokrát mělo setkání podtitul A/B testování webů se zaměřením na praktické zkušenosti s testováním. Jedním z přednášejících byl také Martin Snížek, spoluzakladatel Optimics, který má s testováním mnohaleté zkušenosti. Na konkrétních příkladech testů (mimojiné i z vlastní praxe) vysvětloval co a jak zafungovalo a na co si dát u testování pozor.

Pokud jste na WAWu nebyli, máte příležitost se na přednášky Martina Snížka a Josefa Hose (AVAST Software) podívat na videu.

Martin Snížek (Optimics): Jak zařídit, aby vaše A/B testy přinášely výsledky



Josef Hos (AVAST Software): Freemium v praxi



Související články:

Post to Twitter  

Napište první komentář!

5 důvodů, proč na vašem e-shopu zákazníci nenakoupí

Proč váš e-shop nepřesvědčí větší množství návštěvníků k nákupu? Identifikovali jsme 5 nejčastějších problémů na českých e-shopech – vyhýbáte se jim?

1. Neatraktivní prezentace produktů

Nabízené produkty v e-shopu musí kupujícího přesvědčit na první pohled. Tomu mohou napomoci kvalitní a velké fotografie, detailní popisy a zvýraznění předností. Někteří provozovatelé svůj e-shop vnímají jako on-line skladiště, ale pro úspěšný prodej by měl na zákazníky spíše působit jako lákavá výkladní skříň. Je třeba pamatovat na to, že středem zákazníkovy pozornosti není samotný e-shop, ale především jeho produkty.

Atraktivní grafika, dobrá viditelnost klíčových prvků nebo možnost prohlédnout si produkt z různých úhlů, dokáží na zákazníka přesvědčivě zapůsobit. Důležitá je také možnost diskuze s prodejcem, který umí zákazníkovi kvalifikovaně poradit, případně fórum s hodnocením a názory kupujících.

2. Nekvalitní předvýběr nabízeného zboží

Dokázat nabídnout správné zboží je pro úspěch e-shopu velmi důležité a významnou roli při tom může hrát i předvýběr nabízených produktů. Obchodník musí dobře rozumět svému sortimentu a dokázat nabídnout zákazníkům nejčastější volby pro jeho potřeby.

Řada návštěvníků e-shopů si nechá ráda poradit a uvítají v široké nabídce doporučení na zajímavé výrobky, akční nabídky nebo na nejoblíbenější produkty v jednotlivých kategoriích. Díky tomu se může prodejce odpovídajícím způsobem na poptávku připravit tím, že bude mít oblíbené zboží skladem a hned jej po objednávce může distribuovat nakupujícím.

Zde obvykle platí pravidlo, že zhruba 20 % nabízených produktů se prodává nejčastěji a tvoří i většinu obratu, takže je na prodejci, aby je uměl šikovně nakombinovat, doporučit a aby tyto položky měl v dostatečném množství připravené na skladě.

3. Chybějící cross-sell a up-sell

Pro úspěšný prodej by zboží v e-shopu mělo být vzájemně provázané podle podobnosti a uživateli by měly být nabídnuty jak možné alternativy, tak i další související produkty a doplňky. Šikovně doporučené zboží, které se kupujícímu může hodit (nebo které koupili v souvislosti s nabízeným produktem zákazníci před ním) pak může příznivě zvýšit nejen obrat e-shopu, ale i spokojenost zákazníka, který v jedné objednávce získá vše, co může potřebovat.

Jak křížový prodej (cross-sell), zaměřený na doporučování souvisejícího zboží, tak i navyšovací prodej (up-sell), jehož cílem je nabídnout výrobek vyšší kategorie, je vhodné dělat sofistikovaně a personalizovaně se zacílením na specifický subsegment zákazníků a jejich oblíbené kategorie. Přitom je možné využít informace o předchozích nákupech a preferencích konkrétního uživatele. Pokud tyto informace nejsou k dispozici, například u nového zákazníka, lze vždy alespoň nabídnout to, co společně kupovali jiní zákazníci.

4. Nedodržování dodacích termínů a nejasná komunikace o stavu objednávky

Častou chybou, která zákazníka spolehlivě odradí od dalšího nákupu, je nedodržení dodacího termínu. Zákazník by měl mít jasnou představu o průběhu objednávky a přehledně vidět kroky, jimiž v procesu dodávky prochází (ideálem je detailní tracking stavu každé objednávky).

Pokud z nějakého důvodu prodejce zboží není schopný dodat, měl by zákazníkovi vše alespoň srozumitelně vysvětlit a dát mu realistický termín doručení, než jej nechávat v nejistotě. Klíčová je v takové situaci aktivní komunikace se zákazníkem.

5. Slabé odlišení se od konkurence

Záplava zejména generických e-shopů na českém trhu přinesla problém s jejich vzájemným odlišením, zdůrazněním jejich předností a jedinečnosti. To pak vede k tomu, že si zákazník ani nepamatuje, ve kterém internetovém obchodě nakoupil, a příště si nemusí vzpomenout nejen na svoje přihlašovací jméno a heslo, ale často ani na URL či název e-shopu. Dokázat zákazníka zaujmout něčím specifickým a jedinečným v rámci existující konkurence se stejným sortimentem může být klíčovým faktorem k tomu, aby se návštěvník nakoupil.

Jedineční můžete být třeba v šíři a rozmanitosti sortimentu, dostupnosti specifického zboží, v kvalitní asistenci zákazníkovi, v dodacích podmínkách, v garancích a záruce nebo v zákaznickém servisu.

Post to Twitter  

Komentáře: 2

Zvýšení konverzního poměru i počtu pojistek přes web: případová studie práce pro ČSOB Pojišťovnu

Zvýšení konverzního poměru o 100 %

S ČSOB Pojišťovnou spolupracujeme již od roku 2009, a měli jsme tak příležitost pracovat na mnoha projektech, které zvyšují výkonnost jejího online marketingu. Dva z těchto projektů bychom vám nyní rádi více představili:

  • Redesign webu a aplikací pro sjednání (čerstvě vyhrál ve WebTop100 2011)
  • Optimalizace produktu pojištění vozidel s využitím dat z Adobe/Omniture SiteCatalyst

Díky oběma projektům zvýšila ČSOB Pojišťovna konverzní poměry, počty sjednaných pojistek i jejich průměrnou výši. Podrobné výsledky i postup, jak jsme se k nim dostali, se nám podařilo dostat do 4 stránek případové studie:

Velmi si zakládáme na tom, že spolupráce s Optimics přináší klientovi výsledky. A další případové studie máme již teď v přípravě, máte se na co těšit.

Související články:

Post to Twitter  

Napište první komentář!

Kalkulačka: vyplatí se vám práce na zvyšování výkonnosti webu?

Search je drahý, kampaně nefungují a spotřebitelé nakupují méně a méně. Jak získávat další zákazníky? Jednou z odpovědí je zaměřit se na efektivitu svého webu a businessu, zjistit jestli neztrácíte zákazníky na cestě mezi klikem z kampaně a zaplacením objednávky. Na jedné straně je možnost získání desítek procent obratu a zákazníků navíc, na druhé straně náklady na takovou optimalizaci. S naší kalkulačkou si můžete snadno spočítat, jestli se to vyplatí ve vašem případě!

Ale ještě než vám ukážu odkaz na kalkulačku, dovolte mi připomenout přínosy zvyšování výkonnosti webu.

Co získáte díky zvyšování výkonnosti webu:

1. Více zákazníků

Hlavní přínos je zjevný: více zákazníků z online kanálu a vyšší obrat. A nemusíte přitom investovat jedinou další korunu do reklamy – stačí se zaměřit na své zákazníky a na to, jak je setkání s vaším webem a businessem pro ně dobrou zkušeností.

2. Vyšší marže

Díky výkonnějšímu webu dokážete ze stejných peněz na reklamu a ze stejného objemu návštěvnosti vytěžit více objednávek, prodat více zboží nebo vašich služeb. Marketingový náklad na každého zákazníka se tím pádem sníží, čímž se vám významně zvýší marže na zákazníka a celková ziskovost firmy.

A zejména ve chvílích krize, kdy se ceny snižují v důsledku konkurence i nákupního chování lidí, může být vyšší ziskovost rozhodující pro to, kdo na trhu přežije a kdo již nevydrží. Díky ziskovosti a lepší práci se zákazníky bude zkrátka váš business stát na pevnějších nohou.

3. Můžete platit za návštěvníky více

Ať si návštěvníky webu kupujete přes PPC, kontextovou reklamu, affiliate program nebo e-mailing, vždy se u výkonnostních formátů reklamy dostanete k ceně za jednoho návštěvníka, kterou by vaše reklama neměla překročit. Když ale dokážete vyšší procento návštěvníků přeměnit v zákazníky, můžete si dovolit za každého návštěvníka dát více peněz – často vyšší částku než vaše konkurence. Mohou se vám tak otevřít nové možnosti na poli reklamy, které se vám dříve nevyplatilo užívat (a nevyplatí se užívat ani vaší konkurenci). Díky tomu můžete začít získávat větší část trhu, a vaši konkurenti s tím nemohou nic dělat.

4. Předběhnete konkurenci

Oblast optimalizace (zvyšování) výkonnosti webu a online businessu je dnes možná tam, kde byl kolem roku 2004 search marketing. První, kdo se do něj tenkrát pustili, získali levně kvanta návštěvníků z vyhledávačů a vybudovali online firmy se zajímavým obratem. Kdo se pouští do novinky první, získává obvykle největší výhodu. Nenechte udělat vaši konkurenci první krok v příští velké věci!

Kalkulačka: spočítejte si návratnost peněz vložených do zvýšení výkonnosti

Vedle benefitů vyplývajících ze zvyšování výkonnosti je však třeba počítat i s náklady na specialisty, kteří dokáží zanalyzovat web, jeho zákazníky, navrhnout ty správné úpravy a A/B testy a implementovat je na webu. Vše vám spočítá naše kalkulačka, kterou si můžete zdarma stáhnout a začít používat:

Kalkulačku si stáhněte zde (formát pro excel)

Kalkulačka má dvě verze: pro weby, které přímo přes internet prodávají (e-commerce weby), a pro weby, které přes web získávají kontakty (leady), se kterými dále pracují. Stačí vyplnit vašimi údaji červená pole (u každého se zobrazí podrobná nápověda), a vpravo poté vidíte výsledek.

Kalkulačka také pro jednoduchost nebere v úvahu některé přínosy zvyšování výkonnosti:

  • Finanční přínos změn získaných optimalizací počítá pouze v horizontu jednoho roku – běžně se ale změny na webu nachází i 2–3 roky, tím se tedy mohou přínosy projektu navýšit.
  • Nepočítá se s dlouhodobou hodnotou zákazníka. Když získáte díky zvýšené efektivitě webu více zákazníků, dá se předpokládat, že se z nich určitá část v následujících měsících či letech vrátí. Tím se opět finanční přínos zvýšené výkonnosti zvětšuje.

Pokud vám návratnost investice do zvýšení výkonnosti vyjde pozitivně, není na co čekat. Ozvěte se nám a můžeme se od vaší kalkulace odrazit k vyšší efektivitě vašeho online businessu!

Související články:

Post to Twitter  

Napište první komentář!

A/B testování – kompletní průvodce

Průvodce A/B testováním

Už jste slyšeli o A/B testování, ale ještě jste s ním nezačali, případně nevíte jak? Pomůže vám náš kompletní průvodce: kromě základů se naučíte, kde najít ty správné hypotézy pro zlepšení výsledků webu, a ukážeme vám 7 konkrétních oblastí na stránkách, které A/B testovat jako první. V A/B testování je potenciál, jak získat z vašeho webu vyšší výkon, tak ho využijte dříve než ostatní!

Pokud zatím neděláte na svém webu A/B testy, tak se tím připravujete o zajímavé příjmy navíc. Pokud ano a nezískáváte zajímavé příjmy navíc, potom pravděpodobně děláte A/B testování špatně. Ačkoliv je tato technika v základu velmi jednoduchá, postupně zjistíte, že provádět smysluplné A/B testování s výsledky v dlouhém horizontu není tak snadné. Proto vám dáváme k ruce našeho kompletního průvodce, který vás provede od prvních začátků až ke konkrétním tipům:

  1. Jak začít s A/B testováním
  2. Co na vašem webu testovat – hledání hypotéz
  3. 7 konkrétních oblastí, které na webu testovat

Pokračování »

6 měsíců zvyšování výkonnosti webu zdarma

Už rok a půl se v Optimics zabýváme výkonností a analytikou webů, a to pro takové klienty, jako ČSOB Pojišťovna, O2 nebo AAA Auto. Naši klienti jsou, co se týče online marketingu, jedni z nejsofistiko­vanějších v ČR, a tak přirozeně oni jako jedni z prvních v ČR začínají s optimalizací výkonnosti webu a webovou analytikou.

Upozornění: Tato akce již byla ukončena, přihlašování již bohužel není možné.

Mnoho dalších firem v ČR by však již dnes mohlo začít systematicky zvyšovat výkonnost/přes­vědčivost svého webu a získat několikanásobek vložených peněz zpět během půl roku či roku. Odhadujeme, že u horších webů lze dosáhnout tímto způsobem zvýšení výsledků o 100–200 % ročně (obrat, počet zákazníků), ale i u poměrně kvalitních webů se dá během roku získat 30–50 % obratu či zákazníků navíc. Proč tedy najdeme úspěšných příkladů zatím pouze pár?

Myslíme si, že náš trh potřebuje více ukázat přínosy optimalizace výkonnosti na konkrétních případových studiích. My jsme bohužel při klientské práci často vázáni přísnou mlčenlivostí, a proto nemůžeme naše postupy v zakázkách publikovat. Rozhodli jsme se proto, že uděláme veřejnou nabídku, která nejde odmítnout:

Budeme optimalizovat výkonnost jednoho webu po dobu 6 měsíců zcela zdarma. Poté na této optimalizaci postavíme případovou studii, ve které ukážeme, co optimalizace majiteli webu přinesla, a díky čemu se podařilo dosáhnout zvýšení výsledků.

Proč 6 měsíců? Optimalizace výkonnosti není jednorázová akce, ale průběžný proces, ve kterém postupně poznáváme myšlení zákazníka a přizpůsobujeme mu web tak, aby co nejlépe prodával. Jenom dlouhodobá práce proto může přinášet výsledky, což si denně ověřujeme v praxi.

Co to bude obnášet? Během optimalizace zkoumáme detailně váš byznys a vaše zákazníky a přicházíme průběžně s návrhy pro změny na webu. Realizujeme také řadu A/B testů – během jednoho měsíce můžeme nasazovat klidně 1–3 testy. Budeme tedy potřebovat flexibilitu na vaší straně: vyčlenění určité kapacity na straně tvůrců vašeho webu (vývojáři, grafici), která bude každý měsíc určena pouze na optimalizaci výkonnosti. Logicky budeme potřebovat také vaše svolení k publikaci konkrétních čísel týkajících se vašeho webu před optimalizací a po ní.

Je můj web/firma dostatečně flexibilní? Pokud se teď bojíte, že by vaše flexibilita nemusela být úplně dokonalá (tj. že ne všechno jde na vašem webu změnit, nemáte tolik programátorské kapacity, kolik byste si představovali apod.), mohu vás uklidnit. Tyto překážky jsou standardní součástí optimalizace a v rámci našeho procesu se s nimi umíme do jisté míry vyrovnat (nápověda: vždy jdeme po změnách, které mají vysoký přínos a nižší pracnost). Schopnost dělat na vašem webu relativně rychle změny však bude nutná.

Jak se mohu přihlásit: Pokud nás sledujete od začátku, tak víte, že už jsme podobnou akci jednou pořádali – tenkrát jsme vybrali zajímavou firmu Kentico Software a dosáhli jsme velmi dobrých výsledků, které jsme popsali v případové studii. Z Kentica se poté stal náš klient, se kterým spolupracujeme na dlouhodobé bázi.

Kentico jsme vybrali z desítek uchazečů na základě toho, co o sobě napsali. To stačilo, protože jsme nabízeli pouze jednorázovou optimalizaci. Tentokrát však nabízíme dlouhodobý závazek, který nás bude stát hodně práce a úsilí. Proto jsme si připravili dotazník, který od vás potřebujeme vyplnit, pokud se chcete o optimalizaci výkonnosti vašeho webu zdarma ucházet:

Uzávěrka přihlášek: Své weby můžete přihlašovat do středy 19.1.2011, 23 hodin. Vyplnění dotazníku je na cca 15 minut, takže ho zbytečně neodkládejte :-)

Na základě čeho se bude vybírat? Nemáme předem stanoveno, jaká kritéria budou pro nás nejdůležitější a jaká méně důležitá. Vždy však musíme při naší práci zohledňovat návštěvnost vašeho webu – pokud je příliš nízká, nevyplatí se jeho výkonnost optimalizovat. Neexistuje jedno číslo, které by bylo zlomovým bodem, u každého oboru a webu je to jiné. Z tohoto důvodu je však pro přihlášení vašeho webu nutné do dotazníku návštěvnost uvést.

Naší snahou bude vybrat web a firmu, které budou atraktivní pro případovou studii, budou mít dostatečnou návštěvnost a také dostatečnou flexibilitu pro provádění změn. Právo výběru je však na nás – pokud se přihlásí mnoho zajímavých kandidátů, vybereme klidně i dva, pokud však mezi kandidáty nenajdeme potenciálně zajímavý projekt, vyhrazujeme si právo nevybrat nikoho. V každém případě však všechny účastníky budeme informovat o výsledku.

Budeme se těšit na vaše přihlášené weby.

Související články:

Post to Twitter  

Napište první komentář!

Newsletter

Přihlaste se do našeho e-mailového magazínu a každý měsíc obdržíte užitečné články a studie přímo do vaši schránky!

Více

RSS článků
Krátce z Twitteru Sledujte nás na Twitteru

Sledujte nás na Twitteru