Google Analytics: VAŠE data řídíme MY

Minulý týden tým Google Analytics ohlásil změnu v metodice sbírání dat:

  1. Když uživatel přijde během otevřené session z nového zdroje návštěvnosti, začne se počítat nová návštěva – dříve stále pokračovala ta původní. Příkladem může být situace, kdy uživatel dělá rešerši ve vyhledávači, položí např. 10 dotazů na dané téma (cca během hodiny) a při nich si dvakrát či třikrát proklikne inzerát Adwords vedoucí na váš web. Dříve by se jednalo o jednu návštěvu, nyní to budou tři.
  2. Když uživatel zavře okno prohlížeče s vaším webem, poté ho zase hned otevře a jde na váš web, bude stále pokračovat původní návštěva – dříve se návštěva s uzavřením prohlížeče vždy ukončila.

Můžeme diskutovat o tom, jestli se jedná o změny k lepšímu a jestli nám pomohou lépe pochopit návštěvníky na webu. Mně osobně to přijde jako zlepšení, ale to není tak podstatné.

Podstatné je, že tato úprava metodiky změní vaše čísla bez toho, aby se cokoliv změnilo na webu nebo v kampaních. Uvidíte změny v metrikách Visits, Pages/Visits, Avg. Time on Site a dalších. Razance změn závisí jen na tom, jak moc používáte trackování kampaní, na chování vašich návštěvníků a na nastavení Google Analytics.

U webu malé firmy budou možná chvíli rádi, že jim stoupla návštěvnost, než si uvědomí, že se jedná jen o změnu metodiky (případně toto vůbec nezjistí a budou se domnívat, že jsou nyní úspěšnější).

Umíte si ale představit, co způsobí tato změna v prostředí větších firem, kde existuje reporting a jeho součástí jsou i data z Google Analytics? Odpovědní lidé se budou ptát, co způsobilo změnu čísel a chudák analytik bude v potu tváře vysvětlovat, že nástroj prostě změnil metodiku, a že nyní bude v reportech cca o 20 % vyšší návštěvnost (například) – už napořád. Vlastně ale ne, přesněji řečeno do příští změny v metodice (u které nemůžeme ovlivnit obsah ani čas).

Nedej bože, jestli v reportingu jsou i forecasty (předpovědi) metrik na měsíce či týdny, na základě dat z minulého roku a např. investic do médií v roce aktuálním. Ty se teď můžou vyhodit. Výsledek je, že webová data v reportingu dostanou nálepku nespolehlivá, což by se nám, lidem od webové analytiky, nemělo zamlouvat.

Google Analytics sice neustále procházejí inovacemi, získávají nové funkce a jejich vývojový tým je otevřený a přátelský, ale je třeba si uvědomit, kde je místo Analytics ve strategii Googlu – co odůvodňuje jejich ohromné náklady a žádné přímé příjmy. Cíle Googlu u Google Analytics jsou dva:

  1. Mít zdarma co nejvíce detailních dat o různých webech a firmách
  2. Podporovat zvyšování obratu Adwords

Všimněte si, že mezi těmito cíly není „poskytovat přesná objektivní data“ nebo „sloužit dobře zákazníkům“ – tím neříkám, že by to Google Analytics nedělaly, ale jaksi to není to hlavní.

Říkám často klientům, když se mě ptají na benefity placených analytických nástrojů, také toto: máte jistotu, že data se budou sbírat i zítra a pozítří, že se tak děje podle SLA a podle jasně popsaných standardů. Google oznámil změnu metodiky poprvé v den, kdy ji změnil. Kdyby podobnou změnu metodiky chystal poskytovatel placeného řešení (např. Omniture), tak:

  1. První ohlášení by bylo nejspíše půl roku až rok dopředu.
  2. Byla by nejspíše možnost svojí volbou zůstat u staré metodiky ještě po dalších X let.
  3. Vše včetně možných konsekvencí a opatření proti nim by se vysvětlilo na přednáškách a v článcích.

Takovýto přístup potřebují firmy, které webová data berou vážně. Ačkoliv ani placené nástroje nejsou ve svém vývoji pokaždé bez ztráty květinky, vždy u nich platí, že se snaží v první řadě o spokojenost zákazníka a že jsou nezávislé na inzertních penězích. Ani jedno dnes u Google Analytics není a bude to podle mě čím dál větší problém.

PS: Pokud jsou vám sympatické pokročilé nástroje webové analytiky, možná pro vás máme práci.

Související články:

Post to Twitter  

Líbil se vám tento článek? Sledujte nás a žádný další už vám neunikne:
E-mail  |  RSS  |  Twitter  |  Facebook

Komentáře čtenářů (7)

1 Lukáš Zaplatílek | 18.8.2011 13.47

V tomhle s tebou souhlasím, ale zároveň si musím nasypat trochu popelu na hlavu. Jako certifikovaným partnerům nám totiž chystané změny Google oznámil dříve. To ale nemění nic na tom, že nová metodika nastupuje bez možnosti odkladu (pokud se nehodláte rozloučit s budoucím vývojem měřicích skriptů a nezačnete používat nějakou ze starších verzí ga.js) a navíc z daleko většími dopady, než Google původně tvrdil :(


2 Jan Zdarsa | 18.8.2011 21.37

Exekuce podle mého také nedopadla dobře, ačkoli se jedná o změnu k lepšímu. Neslouží ale tato změna právě k poskytování přesnějších dat? Na GA summitu budeme rozporovat určitě i druhý bod ohledně péče o zákazníka.. :)
A moc si nedokážu představit, že někdo forecastuje investice do médií podle metriky návštěvy. Zajímají mě vždy především reální uživatelé, ne návštěvy.


3 Martin Snížek | 19.8.2011 9.38

> Neslouží ale tato změna právě k poskytování přesnějších dat?

Určitě je to možné. Také ale může sloužit k tomu, aby v reportech GA u Adwords bylo větší číslo (k čemuž často tato změna také povede). Vím, že to vypadá trochu paranoidně, ale firma, která je zároveň inzerentem, jehož mediální prostor se vyhodnocuje pomocí analytiky, nemůže být plně objektivní v nastavení vlastního analytického nástroje.

> A moc si nedokážu představit, že někdo forecastuje investice do médií podle metriky návštěvy.

Jde o forecasty návštěvnosti, které vycházejí z dat minulého roku, plánovaných investic do médií v daném měsíci a počítané návratovosti návštěvníků (opět mj. na základě minulých dat). Souhlasím, že Visit k tomu není nejlepší metrika, ale tím, jak je v GA prezentována jako to nejdůležitější číslo (skoro v každém reportu je v prvním sloupci), tak se často i ve forecastech používá. Bohužel.


4 Jan Zdarsa | 19.8.2011 21.35

Martin Snížek: Google již dlouho není jen ta firma, která má reklamu ve vyhledávání. I proto se začíná mnohem více řešit atribuce, aktuálně představením multi-channel funnels. Díky této změně uvidí majitel GA účtu pravdivější obrázek chování uživatele.

Dovolil bych si s tebou i polemizovat o tom, že tato změna povede k tomu, že výsledky AdWords budou vypadat lépe. To přece není pravda, z hlediska atribuce konverzí jednotlivým zdrojům se vůbec nic nemění, metodika zůstává stejná jako dříve. Konverze se počítá stále zdroji z last clicku, nikoli reportovanému zdroji dané návštěvy dle GA. Pokud tedy dojde k nárůstu návštěv z AdWords, tak úměrně s tím poklesne per visit value a další metriky. Jestli inzerent sleduje jen metriku návštěvy, tak by to mohlo „vypadat lépe“. Ale takový inzerent GA skoro nepotřebuje, tomu stačí reportované kliky z reklamních systémů..


5 Jan Tichý | 22.8.2011 9.29

Jan Zdarsa: „Ale takový inzerent GA skoro nepotřebuje, tomu stačí reportované kliky z reklamních systémů..“

To je právě fatální omyl. Jednotlivé reklamní systémy nejsou schopny postihnout „multichannel“ napříč různými zdroji a jednu konverzi si tak velice často započítá víc z nich. To vede reálně k udržování dlouhodobě ztrátových kampaní v mylném přesvědčení, že jsou výdělečné. Objektivně je spoléhání se na měření kliků/konverzí přímo z reklamních systémů totální haluz, inzerent by se do nich dnes prakticky vůbec neměl koukat a je nezbytně nutné mít místo toho nějaký měřicí nástroj sledující návštěvy a konverze napříč všemi zdroji návštěvnosti.


6 Jan Tichý | 22.8.2011 9.29

Aha, teď jsem si všiml, že mluvíš o inzerentech, kteří jako jedinou metriku sledují návštěvy. Tak to zpět.


7 Martin Snížek | 22.8.2011 15.25

Díky za zajímavou diskusi, i když jedno z poslední vyjádření spíš nahrává tezi v mém článku ;-)

Google již dlouho není jen ta firma, která má reklamu ve vyhledávání. I proto se začíná mnohem více řešit atribuce, aktuálně představením multi-channel funnels. Díky této změně uvidí majitel GA účtu pravdivější obrázek chování uživatele.

Pravdivější obrázek chování uživatele se tedy začíná řešit ve chvíli, kdy by to mohlo začít podporovat nové inzertní produkty Googlu. To je právě ta závislost na inzertních penězích. Myslím, že při větších investicích do médií je zkrátka potřeba mít nezávislého arbitra, měřící systém nepatřící žádnému z inzertních serverů.

Komentáře k tomuto článku již byly uzavřeny. Komentovat se dají pouze aktuální články.

Newsletter

Přihlaste se do našeho e-mailového magazínu a každý měsíc obdržíte užitečné články a studie přímo do vaši schránky!

Více

RSS článků
Krátce z Twitteru Sledujte nás na Twitteru

Sledujte nás na Twitteru