GA4 je konečně venku!

Daniel Ondřej, Analytika, 5. 11. 2020


Google před několika dny ukončil betu App + Web a oficiálně představil novinku se jménem GA4. Pokud se s názvem App + Web setkáváte poprvé, můžete si o něm přečíst v mém předchozím článku.

Ano, je tomu tak. App + Web urazil pořádný kus cesty a Google ho v polovině října vypustil do světa s názvem, který vám už nebude dělat vrásky na čele, když se o něm budete snažit něco dohledat, GA4.

Změnilo se něco?

Ano, došlo k množství změn a rád bych ty nejzásadnější vyzdvihnul.

Prostředí v Google Analytics

Začněme tím, jak se pozná, která property je GA (universal analytics), a která GA4. V případě App + Web to byl prefix “App + Web | id”. Nyní už je označení zcela bez prefixu.

Rozhraní

Levá nabídka doznala drobných změn. Místo sekce reportů je zde sekce lifecycle a původní reporty byly nahrazeny insighty, které už jsou daleko použitelnější, než v betě. Ukázky insightů jsou k nalezení vpravo nahoře po kliknutí na ikonu rostoucího grafu.

interface

Parametry

Změny se dotkly i parametrů, přesněji public parameters. Ty už v GA4 nenajdete. Místo nich tu jsou custom properties. Hlavním rozdílem je, že se nyní definují pro celou property, nikoliv pro každý jednotlivý event.

Aktuální řešení zůstanou funkční, jen se změní pojmenování parametrů.

Doporučuji ale přepracovat aktuální předgenerovanou strukturu. Pro zachování příčetnosti při dalším používání těchto parametrů.

E-commerce

Co bylo GA4 v betě značně vyčítáno byla absence e-commerce sekce. 

Dobrou zprávou je, že kýžená sekce je v čerstvě vydaných GA4 k dispozici a bude se i nadále rozšiřovat. Pohledy jo možné nalézt v nové sekci life cycle -> monetisation.

Pro jaké projekty je GA4 vhodná?

Mám pouze web

Oproti klasickým GA používá GA4 nový způsob měření. Nově se více zaměřuje na uživatele a jeho samotné akce. Každá akce je eventem. Tato struktura je vhodnější pro interaktivní weby, obzvláště pro ty, které jsou psané v javascriptových frameworcích.

Mám pouze mobilní aplikaci

Nepochybně jste už slyšeli o další tehnologii od Googlu se jménem Firebase. Jak se liší a kterou použít? 

Hlavní rozdíl je v zaměření. Firebase je nástroj pro celkovou správu mobilních aplikací od vývoje až po analytiku. Právě analytická sekce se potýkala s kritikou. Poskytovala jen nejzákladnější informace a na firmu, která má jeden z nejúspěšnějších analytických nástrojů byla prostě hodně slabá.

A přesně tyto podněty daly vzniknout GA4. GA4 tedy lze používat spolu s Firebase. Stačí provést propojení s GA v integracích. Také je možné použít pouze GA4 bez Firebase. 

Mám jak webovou, tak mobilní aplikaci

V takovém případě jste cílová skupina pro GA4. Hlavní a nespornou výhodou je multiplatformní přístup a vzájemné propojení dat. Pokud tedy máte uživatele, kteří pravidelně používají na cestách telefon s vaší aplikací a večer si sednou k počítači a připojí se pomocí webové stránky, tak je GA4 přesně pro vás.

Závěr

GA4 je dlouhoočekávaná záplata na slepé místo měření mezi mobilními aplikacemi a webem, která byla konečně oficiálně vydána. Dívá se na data trochu jiným způsobem, než jak to dělají GA a poskytují hlubší pohled, než to dokázal Firebase.

Co si přečíst dál?

Přidejte se do diskuze!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *