Google Optimize: Sexy nástroj pro A/B testování. Konečně!

Jan Sehnal, A/B testování, 24. 5. 2016

Svět online marketingu dnes uvítal nový nástroj na A/B testování, a to přímo z dílny Googlu. A nutno říct, že Google Optimize přichází na trh s opravdu těžkým kalibrem. V čem je lepší než ostatní nástroje, jak vám může pomoci a proč byste jej měli do firmy chtít?

A/B testování je zcela nutnou součástí CRO procesu většiny online firem. Nelze se proto divit, že na novém nástroji pro A/B testování začal pracovat i Google a vzal to skutečně od podlahy. O tom, že připravuje své vlastní řešení, přinesl první zmínky loňský GA Summit v LA. Díky našemu partnerství s Googlem jsme zanedlouho získali přístup do uzavřené bety a tři čtvrtě roku se podíleli na testování skvělého nástroje, který brzy zamává s trhem.

Účty a kontejnery v Google Optimize

Výřez úvodní stránky Google Optimize s výpisem účtů a kontejnerů

Jak už to bývá, samotnou existenci nástroje a náš přístup do beta-testování byl striktně confidential, a tak jsme si tu radost z nového nástroje nechávali pro sebe. A tak zatímco světoví leadeři přes analytiku, optimalizaci konverzní míry či A/B testování na online diskusních fórech lačně vyzvídali samotnou existenci nástroje, v Optimics jsme v tu dobu přes Google Optimize spouštěli už A/B test s pořadovým číslem #13. A nebyli jsme v tom sami – využili jsme možnost přizvat několik našich klientů, kteří chtěli být ve znalostech napřed a podílet se na vývoji nového nástroje.

Dnes se konečně můžeme o tu radost podělit a říct vám, jaký Google Optimize je, co umí, jaké jsou jeho hlavní plusy, a v čem je lepší než Visual Website Optimizer nebo třeba Optimizely.

Jaká jsou tedy hlavní pozitiva Google Optimize a proč ho budete mít rádi?

1. Jednoduchá implementace

Zapomeňte na složité a časově náročné implementace. Stačí vložit kousek vygenerovaného kódu do hlavičky vašeho webu… a to je vše! Máte single-page web a A/B testování pro vás bylo vždy nerealizovatelné nebo velmi obtížné? S Google Optimize stačí 5 minut práce a můžete pouštět A/B testy klidně na one-page webech v AngularJS.

2. Integrace s Google Analytics

Máte problémy s propojením dat z testovacího nástroje do Google Analytics? Integrovali jste někdy Visual Website Optimizer nebo Optimizely do GA tak, aby data zůstala konzistentní, a vaše IT po třech sprintech stále hlásilo, že “je to porod”? V uživatelském prostředí Google Optimize stačí odfajfknout dvě políčka a integrace s Google Analytics se provede automaticky na pozadí – do vámi zvolené Property (Služby) a View (Výběru dat).

Náš účet v Google Optimize, který propojíme s s Google Analytics

Náš účet v Google Optimize, který jednoduše propojíme s Google Analytics

3. WYSIWYG editor

Když se vysloví toto spojení, spousta z vás obrátí oči v sloup. A není se čemu divit, WYSIWYG editory mají tendenci být nápomocné, v důsledku je tomu ale přesně naopak. Mám ale dobrou zprávu – Google Optimize nabízí snad jediný skutečně dobře použitelný WYSIWYG editor mezi testovacími nástroji. Samozřejmostí je i přesouvání prvků drag&drop, manipulace s dynamickými prvky, hromadné úpravy elementů na webu či pohodlné změny formátování jakéhokoliv objektu na stránce.

Garantuji, že většinu změn, které chcete na webu testovat, uděláte přímo v editoru; bez nutnosti kódování, bez znalosti HTML, CSS nebo JavaScriptu.

I my jsme – možná ze zvyku z nástroje Visual Website Optimize nebo Adobe Target – na počátku preferovali cestu čistého JavaScriptu nebo jQuery. V rámci následného beta-testování Optimize jsme Googlu předali desítky požadavků, návrhů a poznámek – mimo jiné také, jak v rámci A/B testování přistupujeme k produkci změn na stránce a které funkce či UX změny by WYSIWYG editoru prospěly. A Google nás v následujících aktualizacích na oplátku přesvědčil, že vizuální editor může být skutečně vhodný i pro tvorbu pokročilých A/B testů.

Přesto si raději chcete nakódovat požadované změny sami bez použití editoru? Není problém – Google Optimize vám nabídne možnost vložit vlastní deklarační bloky CSS nebo třeba spustit vlastní javascriptový kód, který se vykoná, kdy budete chtít.

V editoru měníme například pozici a textaci jednoho z prvků na našem webu

V editoru změníme například pozici a textaci jednoho z prvků na našem webu

4. Žádné problikávání původní varianty

S flickerem, neboli problikáváním původní varianty A/B testu, se setkal snad každý. Nepříjemný jev, který může podstatně ovlivnit věrohodnost výsledků celého A/B testu, a který vzniká často nevhodně zvoleným nástrojem, jeho nesprávnou implementací, nekorektně nakódovanou změnou na stránce nebo špatně nastavenou synchronicitou jejího vykonání. A zcela upřímně – na počátku beta-provozu flickroval i Google Optimize.

Jen na toto téma jsme si následně s vývojovým oddělením Googlu vyměnili celkem 17 e-mailů + udělali video Hangout. Výsledek? V Google Optimize se už s flickerem nesetkáte – žádný flicker, žádné problikávání, žádné starosti!

5. Živý online náhled A/B testu

Nakódovali jste změnu na stránce, připravili novou variantu testu a chcete ji odeslat ke schválení nadřízenému, poslat náhled kolegovi nebo online zkontrolovat, zda se změny na webu v pořádku vykreslují? Google Optimize vám pro každou variantu testu jednoduše vygeneruje link – ten stačí nasdílet a kdokoliv tak získá přístup k živému náhledu připraveného A/B testu přímo na vašem webu. Zapomeňte na posílání statických obrázků, to patří do minulého století.

6. Excelentní možnosti zacílení A/B testu nebo kampaní

Integrace Google Optimize a Google Analytics probíhá obousměrně. Vaše data v Google Analytics tak můžete pohodlně využívat pro zacílení A/B testů v Google Optimize. A opět vám k tomu bude stačit jenom klikání. Spojovacím článkem jsou vlastní segmenty, které v GA určitě využíváte pro segmentaci návštěvnosti a vyhodnocení kampaní.

Přesně tyto segmenty můžete nyní nasdílet jako publika nejen do Adwords a Doubleclicku, ale nově i do Google Optimize, a zacílit na ně A/B test. Wow! A/B test tak můžete spustit jen na uživatele s mobilním zařízením, nebo jen na uživatele, kteří za posledních 30 dnů učinili alespoň jednu objednávku, nebo jen na ty, kteří přichází z konkrétní e-mailingové kampaně, nebo jen na ty, jejichž vstupní stránkou byla ta s kalkulátorem hypotéky, nebo jen na ty, kteří v konfigurátoru automobilu zvolili nafťáka!

Cílit můžete na kteroukoliv vykonanou událost na webu, dimenzi, sekvenci nebo celou sérii podmínek. A co víc – z A/B testu můžete v Google Optimize rovnou vytvořit cílenou kampaň, která zobrazí požadovanou změnu na webu, pokud uživatel splňuje definovaná kritéria segmentu. Chcete uživateli zobrazit viditelněji například informaci o dopravě zdarma, pokud má zboží v košíku za více než 2 000 Kč? V Google Optimize jste od toho pár kliknutí myší.

A/B test můžeme cílit na jakékoliv publikum, které si vytvoříme v Google Analytics. Třeba na ty, kteří navštívili naši stránku věnovanou konverzi.V sekci Targeting si definujeme, za jakých podmínek se uživatelům A/B test zobrazíGoogle Optimize nabízí hned několik typů pravidel – od cílení dle URL stránky, UTM parametrů, typu zařízení, hodnoty cookie, nebo právě Google Analytics AudiencesV zacílení A/B testu nám přibylo nové pravidlo – experiment se nyní zobrazí všem, kteří jsou na homepage webu a zároveň už zavítali na naši stránku o konverzi

7. Reporting A/B testu přímo v Google Analytics

Pokud používáte některý z nástrojů na A/B testování a výsledky experimentu posíláte do Google Analytics, pravděpodobně jste narazili na nesrovnalosti v datech, které oba nástroje prezentují. Zejména, pokud chcete A/B test vyhodnotit hlouběji a na reporty v GA se podíváte přes segmenty. Často se stává, že se liší počty konverzí nebo třeba průměrná tržba na uživatele – testovací nástroj vám říká něco jiného než analytický… Důvěryhodnost celého A/B testování ve firmě je rázem na bodě nula.

To vám u Google Optimize nehrozí. Když jsme hovořili o obousměrné integraci, tak je potřeba zmínit i druhou cestu, z Google Optimize do Google Analytics. Totiž veškerá data – výkon jednotlivých variant A/B testu, průběžné plnění vašich cílů, konverzí či tržeb – plynou přímo do vašich GA. Data jsou konzistentní a správná napříč oběma nástroji.

Průběh a výkon jednotlivých variant experimentu vidíme i v Google Analytics – včetně plnění našich cílů.

Průběh a výkon jednotlivých variant experimentu se zobrazuje přímo v GA

V Google Analytics se vám navíc zobrazí nové dimenze vázané na váš experiment – ExperimentID a Variant. Není nic jednoduššího než si v GA vytvořit nový vlastní report, vyfiltrovat provoz vašeho A/B testu přes dimenzi ExperimentID a jednotlivé varianty testu nechat rozpadnout přes dimenzi Variant. Přímo v Google Analytics tak máte přehledně vývoj vašeho experimentu, můžete tak porovnat plnění cílů mezi jeho variantami nebo dopad na behaviorální metriky. A samozřejmě, na tento report lze dále aplikovat vlastní segmenty či sekundární dimenze, nebo si data vyexportovat přes BigQuery.

Už chápete, jakou máme v Optimics radost? :-)
Chcete ji mít také? Tak nám napište a povíme vám víc!

Co si přečíst dál?

Přidejte se do diskuze!

9 reakcí na Google Optimize: Sexy nástroj pro A/B testování. Konečně!

Pedro | 26. 5. 2016 12:11

čau Honzo – je už Optimize dostupný? kde se dá koupit? :)

Roman | 26. 5. 2016 13:13

Vypadá to na přímou odpověď Googlu na Adobe Target. Když už jste zmínili WYSIWYG editor, tak v čem je lepší / použitelnější než u ostatních nástrojů?

Jan Sehnal | 26. 5. 2016 17:22

Čau Pedro, ano, už je dostupný. Od Londýna na východ se dá koupit u nás v Optimics. :-)

Jan Sehnal | 26. 5. 2016 18:21

Romane, asi ve všem. :-)

Nebudu srovnávat konkrétní vlastnosti a funkce mezi nástroji, ale můžu říct, že editor v Optimize
– umožňuje pracovat s pořadím, jak se jednotlivé změny (CSS vlastnosti) vykonají,
– umí hromadný výběr prvků na stránce (např. vybrat všechny slevové štítky, náhledy produktových obrázků, nadpisy apod.) držením shiftu a klikáním na ně; pokud se vám nechce klikat, můžete je jednoduše vybrat přes CSS selektory,
– lze ho přepnout do interaktivního modu a na stránce si zobrazit prvek, který chcete změnit a zároveň není bez další interakce viditelný (dropdown menu, slidy v banneru, hover efekty apod.),
– počítá s responzivitou webu, čili okno editoru mohu zmenšit, zobrazí se v něm mobilní verze webu, kterou lze hned modifikovat. Nebo pro to mohu v editoru využít několik připravených emulátorů mobilů/tabletů.
– při přesouvání prvků drag&drop editor pomáhá přesunout prvek na jiné vhodné místo ve struktuře dokumentu, tj. drží se patřičných uzlů. I po přesunutí bude prvek na správném místě a ne omylem třeba o jeden div vedle, což se při drag&dropu může lehce stát (nicméně tuto fci lze vypnout a pak lze prvek přesunout v rámci DOMu kamkoliv).
– konkrétní element, který chci editovat, si můžu najít jednoduše v drobečkové navigaci editoru, nechat si vypsat všechny patřičné uzly a editovat ten správný objekt,
– můžete vložit vlastní deklaraci CSS nebo spustit Javascript/jQuery. Pokud napíšete vlastní kód CSS/HTML třeba s chybou v syntaxi, opraví ji za vás (pokud to chcete),
– spouštím-li několik JS scriptů, editor mi dá vědět, zda není problém se synchronicitou, resp. s pořadím jejich vykonání.

A mnoho dalšího… V neposlední řadě se v něm ale skutečně dobře pracuje – méně zkušené uživatele omezí v dělání chyb a zamezí odstřelení nebo zbourání webu; zkušeným uživatelům naopak ale nesvazuje ruce a dává jim dostatek možností pro modifikaci webu.

Radim Hasalík | 26. 5. 2016 20:57

Bohužel to vypadá, že to bude opět jen pro velké firmy. Je to škoda. Google je pro český trh se svojí cenovou politikou placených nástrojů docela mimo možnosti / představy středních firem. Škoda. Můžete upřesnit alespoň orientačně, kde se cenově pohybujeme?

Lukáš Morávek | 26. 5. 2016 21:31

Mám zcela ten samý podnět i dotaz, jako Radim H. výše.
Pro upřesnění dotazu – řekněme, že by se jednalo o e-shop se 100.000 uživateli za měsíc.

Díky.

Jan Sehnal | 27. 5. 2016 15:04

Radime, Lukáši, jedná se skutečně o enterprise nástroj. A taky je potřeba zopakovat, že svými funkcemi a přístupem šetří desítky hodin práce měsíčně (interních i agenturních), zrychlí celý proces A/B testování, doručí přesné a věrohodné výsledky experimentů a hlavně „nedělá problémy“ jako některé jiné nástroje. Ve výsledku se konverzní míra webu zvyšuje ve firmě podstatně rychleji a efektivněji.

Asi se shodneme, že je výhodnější používat skvělý nástroj a ne ten špatný levný.

Lukáš Morávek | 27. 5. 2016 17:28

Jan S.: Pouze pod podmínkou, že se přínosy takového („drahého“) řešení skutečně alespoň vyrovnají jeho vyšší ceně.

Ale přesto díky za odpověď.

Jan Sehnal | 27. 5. 2016 22:14

Lukáši, souhlas, a právě proto je Google Optimize nejen nástrojem pro rychlý posun v rámci A/B testování, ale i pro kontinuální personalizaci obsahu a cílené kampaně na webu (viz cílení na vlastní segmenty/publika z Google Analytics).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *