Názor: Život bez 3rd party cookies. Apokalypsa, nebo nový začátek?

Jakub Kříž, Analytika, 2. 9. 2021

 

Když řeknu, že každý slyšel o cookies, nedopustím se velkého přešlapu a když k tomu přihodím “zlé cookies” tak se stále ještě cítím bezpečně.

Ne každý však slyšel o konci cookies, nebo též cookiecalypse. A ti co o ní slyšeli cítí, že je to průšvih, ale často nechápou, co to znamená, tak to prostě ignorují, protože všechny systémy stále nějak běží.

Pár z nás tuší, že to bude průšvih jak most ve Studénce, ale co s tím? Nabízím malé zamyšlení, jak by mohl vypadat internet v době po cookiecalypse.

Zjednodušeně v čem je tedy problém dnes a v čem bude brzy?

Cookies, ty zlé, hanebné cookies díky kterým prakticky všechny služby v internetu nějak fungují prostě musí zahynout. Proč? Protože umožňují mimo jiné sledovat pohyb uživatele napříč webovými sídly, tedy doménami a přenášet mezi nimi data. Což je straně super vlastnost, dokud se jí nezačalo zneužívat. A tady je reálně ten problém.

Takže jak to vyřešíme? Každý sám za sebe! Zachraň se kdo můžeš! Někdo si nainstaluje uBlock origin, někdo si filtruje DNS záznamy na routeru, někdo se prostě spokojí, že za něj bojuje chrabré ITP, ETP, etc. Někdo to má úplně na háku. A teď přišel Google a iniciativa Privacy Sandbox a to taky znamená, že se prostě 3rd party cookies uplně zaříznou a nazdar.

Jeden by zajásal, druhému se pěkně orosí čelo až u zadku. To totiž znamená, že rázem přestanou fungovat všechny reklamní systémy, single sign on služby, recaptcha a asi bambilion dalších služeb tak, jak je známe.

A kde je problém? No na první pohled v těch reklamních systémech, jelikož současný business model veřejného internetu je postavený na reklamě, respektive placení svým anonymním (ne nutně vždy) profilem a targetováním reklamy. Multi-miliardový dolarový byznys se kinklá na vlásku a věřte, to lidi nenechá v klidu.

A co s tím? No to je ta funky část. Ono se vlastně moc neví. Jedni to chtějí takhle, druzí ani náhodou, to jste se zbláznili. Google je špatnej, ne ten druhej je horší, ne ty jseš špatnej a ty tomu nerozumíš! Bum, prásk je to mela!

Přitom tady vznikají v zásadě revoluční projekty, které by daly identitu do rukou uživateli a jen uživatel by svými consenty a propojením se svojí online identitou dával jednotlivýcm službám jen ta data, se kterými souhlasí a také za jasně definovanou cenu.

Jedním z projektů, který toto zkouší řešit je např. Solid / Inrupt. Zde jednotlivým službám dáváte části své identity a ty s ní na základě toho mohou operovat. Vždy z toho lze vypadnout a jít jinam. Vlastníkem svých dat je opět uživatel.

Dalším ze slibných projektů je Internet Computer / Dfinity, kde se staré neduhy internetu řeší moderně, blockchainem a decentralizací. Problémy s cookies? Nah. Problémy s certifikačními autoritami? Nah. Problémy? Nah… 

Technologií, které to chtějí do budoucna vyřešit, je spousta. Vzniká řada startupů, jelikož si mnoho firem uvědomuje, že nás čeká technologický skok a být u toho je vzrušující.

Která technologie to nakonec dotáhne do komerčního úspěchu se neví, ale jisté je, že větší roli bude hrát sám uživatel, decentralizace a zabezpečení.

To že se pořádně neví, jak to bude vypadat reflektuje i chování mnoha firem. Čeho si lze snadno všimnout, že většina např. migruje své služby pod jednu mateřskou doménu, že se klade větší důraz na přihlašování do služeb nějakou formou identity (Open ID, Google ID, Facebook ID, Solid ID), že se řeší cookies consenty. Toto je ale jen příprava na to, co nás čeká.

Takže zapnout pásy, popcorn a pojďme sledovat, co se stane v roce 2022 až přeletí roj meteorů a bolidů z Persea. 

 

 

 

Co si přečíst dál?

Přidejte se do diskuze!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *